Pienet Taiteilijat
Toivoin, että
lapseni perisivät matemaattiset kykynsä isältään, mutta toisin
taitaa käydä.
Myytin mukaan
keskivertoihminen käyttää aivokapasiteetistään vain 10
prosenttia, mikä vastaa vain pienen läntin verran aktiivista
aluetta aivoistamme. Kymmenen prosenttia on todella vähän siitä
potentiaalista, mitä tietoa keräämme elämämme varrelta ja siitä,
mitä alitajunnastamme löytyy. Mitä, jos voisimme käyttää
enemmän? Mitä, jos voisimme olla muutakin kuin kokemuksemme ja
muutaman opitun tiedon summa? Tällä hetkellä emme ehkä säätele
kuin vain muutamaa kohtaa aivoistamme tai toista puoliskoa, mutta
tulevaisuudessa kaikki on mahdollista.
Evoluutio muokkaa
meitä luonnostaan. Myös aivomme kehittyvät, jolloin
vanhuudenkaan ei
tarvitse enää olla loppumme. Koeläimillä on testattu pienten
valintojen muuttamista toiseen ja havaittu asioiden välillä yhteys
elinkaareen pituuteen. Aivotutkijat ovat alkaneet kehittämään
keinoja, joilla pyritään hidastamaan solukuolemia aivoissa ja
tukemaan elinikäistä oppimista sekä parantamaan aivojen
verenkiertoa. Lääkärit ovatkin tätä silmällä pitäen alkaneet
neuvoa potilaitaan, miten voisi elää terveemmän ja ennenkaikkea
pidemmän loppuelämän.Vanhuus on suorassa yhteydessä oppimiseen.
Ne, jotka vanhenevat hitaammin, oppivat vielä vanhanakin. Aivojen
vanheneminen estää asioiden oppimista, mutta myös
aivorappeumasairaudet ja autoimmuunisairaudet, jotka vaikeuttavat
tiedon kulkemista toisesta hermopäästä toiseen. Potilaille
aivojumpan toivotaan olevan osana elämäntapaa, joka on muutenkin
omiaan tukemaan ikääntymistä. Tässä uudessa elämäntavassa
henkinen hyvinvointi yhdistyy fyysiseen eli kuntoiluun (hapen
kulkemisen takia). Potilaiden toivotaan syövän monipuolisesti
(paljon omegahappoja, mikä ehkäisee muistisairauksia), tekevän
elämäniloa tuottavia asioita; kuten tavata ihmisiä tai pitävän
lemmikkiä ja lopuksi harjoittavan sellaista verbaalista jumppaa
aivoillensa, jossa todella joutuu miettimään asioita (esim.
ristisanatehtäviä).
Jokaisen tulisikin toisinaan harjoittaa aivojaan aivojumppaamalla, koska se ei ole mikään vanhusten etuoikeus.
Ihmisillä on syntyessään (useimmiten) aivopuoliskoja kaksi; oikea ja vasen. Näistä kahdesta
puoliskosta toinen on dominoiva eli ”Taiteellinen luova” tai
”Matemaattinen looginen”. Taide vastaan tiede, jotka eivät
kuitenkaan poissulje toisiaan. Väite yksitoikkoisesta introvertistä
tai räiskähtelevästä ekstrovertista onkin varsin naurettava, sillä henkilö
voi yhtä aikaa olla taiteellinen introvertti tai tekninen
ekstrovertti. Miten olisi vaikkapa matemaattinen muusikko, joka oppii
nuotit siitä syystä, että on hyvä numeraalisesti? Tai
ekstrovertti, joka menestyy tiedekoulussa juuri sen takia, että on
aina suuna päänä tunnilla? Vastaavasti henkilö voi olla
taiteellinen introvertti, joka ei ole matemaattisesti lahjakas.
Vaikka aivomme määrittävät paljon minuudestamme, niin henkilö
voi aina oppia lisää uusia asioita. Sellaista henkilöä ei ole
olemassakaan, jolla ei olisi jonkinlaista taiteellista ominaisuutta
ja mikä parasta; oppimisessa voi kehittyä. Taide on kaavoja,
rakenteita, rytmejä, värejä. Asioita joita löytyy luonnosta,
ympäriltämme.
Tieteellisissä
julkaisuissa on demonstroitu, miten taiteellisten henkilöiden
aivotoiminta eroaa ei-taiteellisten aivotoiminnasta
Tutkimusten myötä on kumottu uskomus siitä, että taiteellinen ihminen
käyttäisi vain oikeaa puolta aivoistaan ja, että taiteellinen
henkilö ei voisi olla samaan aikaan myös analyyttinen ja
numeraalisesti lahjakas. Lapsesta asti taidetta harrastaneilla
koehenkilöillä on magneettikuvauksissa havaittu molemmin puolin
aivoja harmaan ja valkoisen aivonesteen lisääntymistä taiteellisen
aktiviteetin aikana. Kun puhutaan taiteellisista henkilöistä,
puhutaankin nykyään synnynnäisistä aivojen eroavaisuuksista,
joita maallikko kutsuisi rakenteelliseksi poikkeavuudeksi
normaalista.
Molempia
aivopuoliskoja käyttäviä henkilöitä on maailmassa vain muutama
prosentti. Kuuluisa ambivertti Leonardo Da Vinci sai kehittää
itseään läpi elämänsä syntyessään parempiin taustoihin.
Persoonaa muokkaavatkin eniten koti ja ympäristö. Ulkona mahdollisuuksista on tuhansia lahjakkaita ja älykkäitä ihmisiä, jotka eivät pääse
näyttämään kykyjään, koska syntyvät köyhyyteen.
Toisenlaisella tarinalla, emme olisi koskaan kuulleet Leonardo Da
Vincista ja mitä maailma olisi menettänyt taiteen lisäksi? Todella
paljon.
Taide on tärkeää.
Se ei ole pelkkää kultturelliä hienostelua, vaan se on intohimo,
joka pitää yllä elämäniloa. Taide kuuluu kaikille! Kotimme ei
ehkä olekaan mikään ylimystölaitos, jossa taiteillaan hedonisesti
läpi elämän, mutta perheemme tekee paljon asioita yhdessä ja
yksin. Asioita, jotka tukevat ajatteluamme ja kehitystämme. Ja
taide...se on perheemme yhteen liimaava salaisuus.
Mutta mitä taide
yleisesti ottaen sitten on? Se on esteettinen; taito, laji, viihdyke
kuten vaikkapa urheilu. Se on osa maailman historiaa eli muistia.
Ilman muistia voi taidetta tehdä, mutta muisti on tärkeä osa
taidetta. Jos muistia ei olisi, miten kansanperinteet olisivat
säilyneet? Miten tietäisimme Kalevalasta, ilman itkulaulajia?
Kukapa osaisi hyräillä suosikkilaulunsa ilman muistia? Entäpä
luonnostella tämänkaltaista tekstiä? Minulla on joidenkin asioiden
suhteen huono muisti. Syy on ehkä siinä, etten halua
muistaa. Olenkin aika usein hajamielinen. Lapseni ovat samanlaisia ja
heillä pyörii tuhat kuvaa pään sisällä yhtä aikaa. Melko
levotonta, eikö? Muistutan itseäni ja muita perheenjäseniä usein
joka paikkaan jätetyillä muistilapuilla. Teemme kotona paljon myös
muistia tukevia tehtäviä. Saatan esimerkiksi ohimennen kysyä
lapselta jotain, jossa hän joutuu miettimään vastausta. Miten meni
koulussa? Mitä tapahtui pari päivää sitten? Miksi kiukuttelet?
Miksi tuo tavara on tuolla, kun se voisi olla tuolla? Yksinkertaisia,
jokapäiväisiä asioita, jossa lapsi pohtii syy-seuraussuhteita.
Luemme myös lapsillemme paljon ja he rakentavat palikoilla tai
tekevät legoja. Pienempi kaveri rakastaa autoja ja laittaa ne aina
värijärjestykseen. Isompi teki tätä samaa rakennuspalikoilla
pienenä ja oli niin perfektionisti, että kaksimetrinen torni piti
jättää viikoiksi pölyttymään rauhaan. Kesäisin harjoittelemme
matematiikkaa (mikä tökkii), jolloin teen heille ruutuvihkoon
laskuja (pienemmälle kuvioita). Kaikki lapset ovat kuitenkin
erilaisia. Joku oppii asioita kerrasta, toisella oppiminen vie aikaa.
Oppiminen ei kerro mitään älykkyydestä. Itseasiassa se on
päinvastoin. Oletko koskaan vaihtanut opettajaa koulussa ja
huomannut pian, että ennen tökkivä aine onkin muuttunut ihanaksi?
Ilmapiiri ja henkilökemia ovat pääsyitä siihen, miten
havainnoimme ja opimme asioita. Lisäksi ilmapiiriä saattaa
kuormittaa myös se, että opettaja on sopimaton työhönsä. On
ihmisiä, jotka ovat väsyneitä. Ihmisiä, joiden harteilla on
liikaa. Ihmisiä, jotka ovat liian vanhoja tai taloudellisesti
heikoilla vaihtaakseen ammattia. On myös henkilöitä, jotka ovat
valinneet uransa väärin. Opettaja ei välttämättä itsekään
usko siihen, mitä opettaa ja tämä saattaa heijastua epävarmuutena
opetettavaan. Koulussa tai töissä ympäristö voi olla meluinen,
jolloin keskittyminen häiriintyy. Joku lapsi voi olla kömpelömpi
kuin toinen ja muutamalla voi aivoissa sähköimpulssit toimia
nopeammin kuin toisilla.
Esikoiseni oppi
vasta 3-vuotiaana puhumaan. Terveydenhoitajat olivat varmoja, että
jokin on pielessä. Lapsi kävikin läpi liudan erilaisia
tutkimuksia, joiden jälkeen ei selvinnytkään yhtään mitään.
Ylilääkäri Seinäjoella sanoi, että lapsella on ns. ”Einsteinin
syndrooma” (poikkeuksellisen älykkäät lapset oppivat myöhään
puhumaan). En väitä, että lapseni olisivat neroja, mutta kylläkin
älykkäitä siihen nähden, mitä asiasta tietämättömät ja
vähättelevät aikuiset ovat sanoneet. Koulumenestyskään ei kerro
kaikkea vaan enemmänkin se, miten lapsi/nuori pärjää tietyissä
aineissa TAI mistä hän saa vapaa-ajallaan paljon
ulkopuolisilta kehuja (esim. harrastuksista).
Joku sanoi joskus,
että lapsia ei saisi kehua?! Tämä henkilö perusteli asiaa niin,
että kaikki vanhemmat kehuvat lapsiaan syyttä ja lapsi alkaa
kasvamaan omahyväisesti kieroon.
Haluaisin kysyä
tältä pessimistiltä, että eikö häntä ole lapsena koskaan
kehuttu? Jos joku on oikeasti lahjakas, niin miksei tätä saisi
sanoa henkilölle itselleen? Mistä ihminen voi ikinä tietää
missään olevansa hyvä, jos häntä ei koskaan kannusteta?
Minun lapseni ovat
oikeasti taiteellisesti lahjakkaita ja olen hyvin ylpeä heistä. Taiteellisuus esiintyy lapsissani monella eri tavoin. Kumpikin tenavista
saattaa esimerkiksi julkisessa paikassa hypätä yhtäkkiä pöydälle
ja alkaa laulamaan suurieleisin käsiliikkein (joskus hieman noloa). Mutta en hyssyttele heitä, koska taiteen pitää kuulua ja näkyä. Lapset myös piirtävät paljon paremmin kuin minä
piirsin lapsena. (vaikka luulin olevani hyvä). Dance Now-
virtuaalitanssipelissä he saavat jatkuvasti ”Mega Staraa”(aikuisia
tanssijoita kilpailee ruudussa).
Isompi lapsista omaa
vilkkaan mielikuvituksen ja kirjoittaa paljon. Hän on tehnyt
neljävuotiaasta lähtien itse lauluja ja ”suomentanut”
covereita. Hulluna Hollywood on ehkä hänen tunnetuin hupilaulunsa, jonka hän teki ennen kouluikää. Taapero piirtää mitä mielikuvituksellisempia asioita.
(Sarveikas nainen)
(Pikkumies hyppää)
(Paras viimeiseksi eli Perunamies :D)
Eivätkä lapseni
edes unelmoi kuuta taivaalta. Heillä on varsin realistiset
tavoitteet (toisin kuin minulla oli). Toinen toivoo tulevansa
ammattitanssijaksi isona ja toinen tatuoivaksi automaalariksi
(onkohan liikaa tullut katsottua Napakymppiä)? :D
Joka tapauksessa...Voisi jopa sanoa, että tällaiset haaveet ovat vielä ihan toteutettavissa <3 <3 <3
Mistä sinä
unelmoit lapsena? Toteutuivatko ne?
P.S. Neurologinen aivotieto on peräisin Gerontologian kurssilta. Jotain hyötyä muistista
:)
Kommentit
Lähetä kommentti